Ostatnimi dniami w Warszawie odbył się pierwszy pokaz malarstwa nowoczesnego z duńskiej formacji MALERIFABRIKKEN. Założyciele opracowali oryginalny na europejską skalę pomysł, oparty na tworzeniu kolekcji obrazów na zamówienie. Zadaniem tego projektu jest umożliwienie dotarcia sztuki szerszemu gronu odbiorców, a inicjatywa ta wynika ze zniecierpliwienia artystów tym, że na udekorowanie wnętrz ręcznie malowanymi płótnami może sobie pozwolić niewiele osób.
Co roku artyści MALERIFABRIKKEN prezentują nowe motywy. Daje to gwarancję, że zakupiony obraz to limitowana kolekcja, a dekoracja na ścianie jest niepowtarzalna. W Polsce obrazy te są już dostępne na www.millyhome.com
Nowoczesne obrazy ze skandynawii to na chwilę obecną coraz bardziej popularny trend w dekorowaniu wnętrz. Malarstwo skandynawskie to już nie jedynie pejzaże czy portrety, lecz również intrygujące płótna, które prowokują do myślenia. Właśnie takie dzieła powstają w MALERIFABRIKKEN – duńskiej pracowni założonej w 2000 roku z inicjatywy Larsa Andersena i Susanne HjorthTolboe. Na dzień dzisiejszy pracownię prowadzi Laurence Muller, która podczas swojego pierwszego pobytu w Warszawie opowiadała o genezie powstania MALERIFABRIKKEN:
Pomysł wziął się ze zwykłej frustracji. W Danii sztuka jest bardzo droga, zwłaszcza, gdy obrazy kupuje się w galeriach. Chcieliśmy to zmienić, stworzyć sztukę dostępną; kolekcje dzieł, które będą oferowane w regularnej katalogowej sprzedaży; będą trochę jak grafiki – powielane, ale zachowujące to, co najważniejsze – unikatowy charakter i to, że zostały stworzone ręką prawdziwego artysty. Nasze motto brzmi „Art iswhatyousee” – sztuka jest tym, co widzisz, a za każdym razem doznajesz innych emocji. Każde płótno pochodzi z innego nurtu. Każdy widz może zinterpretować je na swój sposób.
Oryginalność konceptu MALERIFABRIKKEN oparta jest na modelu współpracy z grupą kilkunastu wybranych artystów, tworzących oryginalne, olejne obrazy, których unikatowe dzieła na co dzień wystawiane są w galeriach. Gdy pracują dla MALERIFABRIKKEN, posługują się pseudonimami artystycznymi, aby oddzielić swoje autorskie płótna od tego, co przygotowują na zamówienie. Przy czym także w ramach współpracy z MALERIFABRIKKEN mają ogromny wpływ na to, co wychodzi spod ich pędzla.
Każdy artysta dokładnie wie, kiedy przygotowujemy nowe kolekcje. Zgłasza nam projekty, potem wspólnie przechodzimy przez proces akceptacji, w trakcie którego dyskutujemy, porównujemy nasze oczekiwania, omawiamy tematy dzieł i jeśli nasza wizja jest spójna, obraz wchodzi do katalogu. Niektóre obrazy, na przykład ten z motywem słonia, są w kolekcji od początku istnienia MALERIFABRIKKEN. Chociaż przez te 15 lat słoń przeszedł ewolucję. Na początku bazował na naturalnych odcieniach, teraz ma o wiele więcej kolorów. Za każdym razem artysta maluje go od nowa i nieco inaczej. Gwarantuję, że nigdy nie powstały dwa takie same słonie! Na tym opiera się właśnie cała idea. Nigdy nie będzie dwóch identycznych obrazów.
– wyjaśniała Laurence Muller.
Sukces MALERIFABRIKKEN na skalę światową – skutkujący ciągłym poszerzaniem kolekcji – wynika z fascynacji marką, jaką stała się sama Skandynawia. Region ten kojarzy się z designem, ponadczasowością i stuprocentową jakością. Poza malarstwem olejnym, MALERIFABRIKKEN oferuje wszystko, co jest klasyką dla sztuki skandynawskiej, czyli wysokiej klasy grafiki, drzeworyty czy kompozycje metalowe. Więcej informacji na temat szerokiej oferty formacji znaleźć można na www.malerifabrikken.com. W Polsce obrazy dostępne są m.in. w sklepie internetowym www.millyhome.com.