Jak zapewnić właściwe warunki sanitarne w gabinecie kosmetyczki?

stół z przyborami w salonie kosmetycznym

Wiele osób chodzi do kosmetyczki dla urody, ale również po to, aby się zrelaksować. Jednak ten relaks może zaburzyć widoczny brud w gabinecie, co może prowadzić do wniosków, że używane narzędzia również mogą być niewłaściwie dezynfekowane. Chcąc otworzyć gabinet kosmetyczny, warto dowiedzieć się jakie są wymogi sanitarne, aby zapewnić pełen komfort swoim klientom. Oczywiście na pierwszym miejscu jest dokładne mycie i dezynfekcja rąk. Zwykle używa się ręczników jednorazowych. Można również wykorzystać suszarki do rąk, które zabijają drobnoustroje i wirusy.

 

Wyposażenie gabinetu kosmetycznego – niezbędne minimum sanitarne

Każdy gabinet kosmetyczny musi być wyposażony w stanowisko do wykonywania zabiegów. Zwykle jest to łóżko lub rozkładany fotel. Ponadto w pomieszczeniu, w którym wykonywane są zabiegi kosmetyczne musi znajdować się umywalka z dozownikiem mydła i dozownikiem płynu dezynfekcyjnego. Ponadto trzeba koniecznie posiadać płyny do dezynfekcji sprzętu w gabinecie kosmetycznym. Niezbędne są również kosze na śmieci, najlepiej odpowiednio oznakowane, na odpady zwykłe, a także większy na odpady medyczne, które zaliczają się do odpadów niebezpiecznych. Ponadto trzeba posiadać dodatkowe zamykane, sterylnie worki na odpady jednorazowe ostre, które nie ulegną przecięciu. W przypadku narzędzi przeznaczonych do dezynfekcji i późniejszej sterylizacji potrzebne są jeszcze pojemniki na każdy etap postępowania ze sprzętem. Oczywiście trzeba mieć również zwykłe środki czystości, choćby do podłogi czy kafelek, a także wydzielone pomieszczenie sanitarne z miską ustępową i umywalką. Tutaj również potrzebne są akcesoria higieniczne. Toaleta może być wspólna dla pracowników i klientów. Trzeba jeszcze zauważyć, że powinno być wydzielone osobne miejsce na poczekalnię z wieszakiem na odzienie wierzchnie.

Stosowanie środków ochrony osobistej i klienta

Każda kosmetyczka powinna posiadać odzież ochronną, zasłaniającą odzież codzienną. Ważne, by była ona w jasnym, najlepiej białym kolorze. W takim przypadku po prostu znacznie łatwiej zauważyć jej zabrudzenie, np. krwią, czy wydzielinami. W takiej sytuacji konieczna jest zmiana odzieży, dezynfekcja zużytej, a dopiero potem jej wypranie. Jeśli nie dysponuje się pralnią, która musi znajdować się w osobnym pomieszczeniu. To nawet po dezynfekcji odzież ochronna musi być odpowiednio zabezpieczona. Oczywiście ważne jest także używanie rękawiczek jednorazowych, najlepiej wykonanych z nitrylu, który to jest materiałem nieuczulającym, zatem odpowiednim również dla osób o skórze wrażliwej i alergików. Muszą być to rękawiczki medyczne, a przed ich założeniem konieczne jest najpierw umycie rąk, wytarcie ich do ręcznika jednorazowego lub wysuszenie po włożeniu dłoni do kieszeniowej suszarki do rąk lub podłożeniu ich pod nadmuch w przypadku tradycyjnego modelu. Oczywiście tu ważne jest stosowanie suszarek do rąk automatycznych, działających na podczerwień. Warto wybrać model suszarki do rąk z filtrem HEPA, który neutralizuje 99,9% bakterii, wirusów i grzybów zawartych w powietrzu. Po umyciu rąk konieczna jest ich dezynfekcja, gdzie należy odczekać przynajmniej minutę przed przystąpieniem do pracy, bądź tyle, ile zaleca producent płynu do dezynfekcji. Potem można włożyć rękawiczki. Stosując ligninę, waciki należy wyrzucać je do kosza na odpady niebezpieczne, podobnie należy postąpić z rękawiczkami po skończonej pracy. W przypadku ran na dłoniach, czy innych dostępnych miejscach należy po dezynfekcji zabezpieczyć je plastrem. Po każdym kliencie należy myć i dezynfekować fotel lub łóżko zabiegowe.

Zasady dezynfekcji siebie i sprzętu

Już nieco opisane zostały zasady dezynfekcji, Warto jednak wiedzieć, kiedy należy dezynfekować siebie i sprzęt. Poza dezynfekcją przed każdym klientem, należy osobistej dezynfekcji dokonywać po każdym kliencie, według tego samego schematu. Jeśli chodzi o sprzęt wielorazowego użytku on również musi być zdezynfekowany właściwym środkiem, najlepiej pozostawiony w wannie do dezynfekcji, znajdującej się w innym pomieszczeniu. Po około 5 minutach sprzęt można wyciągnąć z kąpieli w roztworze dezynfekcyjnym, a następnie spłukać pod bieżącą wodą i włożyć do pojemnika przeznaczonego na sprzęt do sterylizacji bądź do worka foliowego zabezpieczonego przed dostaniem się powietrza, jeśli nie może być poddany sterylizacji w autokladzie. Z reguły sprzęt, który nie może zostać poddany sterylizacji dezynfekowany jest dwukrotnie, czyli po wypłukaniu znów trafia do roztworu odkażającego. Jeśli gabinet nie jest wyposażony w sprzęt do sterylizacji, zdezynfekowane narzędzia trafiają do odpowiedniego pojemnika, który musi być oznakowany i z datą przeprowadzonej dezynfekcji, a następnie wysłany do jednostki, która dysponuje odpowiednim sprzętem do sterylizacji, np. szpitala.

Zasady składowania odpadów

Odpady medyczne muszą być składowane w zamkniętych koszach wyposażonych w worek foliowy. Gabinet kosmetyczny musi posiadać umowę z odbiorcą odpadów komunalnych i medycznych i posiadać poświadczenie każdorazowego pozbycia się odpadów niebezpiecznych.

Warto wiedzieć, że narzędzia, powodujące przerwanie ciągłości skóry, czyli służące do nakłuwania bądź przecinania muszą być albo utylizowane albo sterylizowane. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu gabinetu kosmetycznego eliminuje się ryzyko zakażenia wirusami zapalenia wątroby, czy wirusem HIV.